Autó

 

Felesleges tetőcsomagtartó leszerelése

A tetőcsomagtartó légellenállást okoz, amely üzemanyag-fogyasztás növekedéshez vezet, ezért, ha nem használjuk, szereljük le. Ne essünk sem ennél, sem az alábbi módszereknél abba a hibába, hogy azt mondjuk: "Oké, de most azon a 10 km-en, amit megteszek, ez semmit nem számít." Ez tényleg így van, de évente akár több ezer km-t is levezetünk, és ha nem figyelünk ezekre az apróságokra, ismét több ezer forintot kilapátolunk az ablakon észrevétlenül, ezúttal a benzinkutaknak.

 

Pontosan beállított guminyomás

Ellenőrizzük a guminyomást! Ha az ajánlottnál csak 1psi-vel is alacsonyabb a gumik nyomása, az üzemanyag hatékony felhasználása akár 3%-kal is csökkenhet. Legalább egy-két tankolásonként ellenőrizzük!

 

Egyenletes vezetés

Vezessünk egyenletesen! Agresszív vezetési stílus mellett az autó fogyasztása akár megháromszorozódhat. Kerüljük a hirtelen gyorsítást.

 

Sebességváltó

Használjuk a magasabb sebességfokozatokat. Ha lassan vezetünk magasabb sebességi fokozaton, azzal kevesebb üzemanyagot égetünk el. Váltsunk feljebb, amikor csak tehetjük, és érjük el minél előbb a kívánt utazási sebességet, majd pedig lehetőség szerint tartsuk egyenletesen ezt a tempót.

 

Használjuk a tempomatot!

Ha van az autóban, a tempomat használatával rögzíthető a sebességünk, egyenletesen kihasználva ezzel minden csepp üzemanyagot. Főutakon, autópályákon igen hasznos kütyü.

Személyes tapasztalat: A tempomatot bekapcsolva 6-7 litert fogyasztok egyenletesen. Ha ugyanezt gázpedállal próbálom elérni, a 8-9-et is elérhetem a nem szándékos sebesség-ingadozással, illetve a lábam nem egyenletes tartásával a gázpedálon, ahol pár mm-es beljebb nyomás is már több benzin adagolásához vezet, vagy ha feljebb engedem, akkor lelassulok, és újra kell gyorsítanom.

 

Kerüljük a túlsúlyt

45 kg-onként akár 1-2%-kal is csökkenhet az üzemanyag-hatékonyság. Pakoljuk ki a csomagtartóból, ülésről azt, amire épp nincs szükségünk.

 

Tervezzük meg útunkat

A hatékony útvonaltervezés az egyik egyszerű módja a spórolásnak. (A maps.google.com vagy az utvonalterv.hu is a segítésünkre lehet.)

 

Olcsóbb útvonal

Még nem tudom egész biztosan, hogy mennyire működik, de próbálgatom már az itt belinkelt cikk által javasolt Google Maps alapú útvonaltervezőt, ami elvileg aszerint állítja össze az útvonalat, és tanácsol minden szakaszra egy adott sebességet, hogy az minél gazdaságosabb legyen. Persze nem mindig a legrövidebb szakaszt adja ki, ha tudja, hogy a kicsivel hosszabbon kevesebb jelzőlámpa állít meg.

 

Minimalizáljuk a légkondi használatát

Kerüljük a légkondicionáló használatát. Ezzel megterheljük a motort, ami akár 8%-kal is növelheti a fogyasztást. Próbáljuk inkább a ventilátor használatát. Ha ez nagyon nem megy, akkor is csak addig kapcsoljuk be, amíg kellőképp lehűl a levegő az utastérben, majd kapcsoljuk ki.

Személyes tapasztalat: A mi kocsinkban is van légkondi, de benzinfogyasztás-mérő is. Alapjáraton állva 1,4 litert fogyaszt a motor, légkondival 2-t.

 

Ellenőrizzük a légszűrőket 

Az autók motorjai ellenállóak, de a hatékony működéshez szükségük van a szennyeződések elleni védelemre. Az eldugult légszűrők cseréjével akár 10%-kal is csökkenthetjük a fogyasztást.

 

Kerüljük a nagy sebességet

Minél gyorsabban hajtunk, annál nagyobb a levegő ellenállása. Az autó így csak nagyobb fogyasztás mellett képes megtartani ugyanazt a sebességet. Már 12 km/h sebességkülönbség is akár 23% fogyasztáscsökkenést eredményezhet.

 

Kerüljük az üresjáratot

Üresjáratban nem mozdul az autó, de fogy az üzemanyag. Ha várhatóan 10 másodpercnél hosszabb ideig állunk dugóban vagy piros lámpánál, állítsuk le a motort. Igaz, a gyújtással több üzemanyagot égetünk el, de 10 másodpercnyi alapjáratnál nem többet.

 

Szervizeltessük a motort

Az elszennyeződött motor növeli a fogyasztást. Az elhasználódott gyújtógyertyák cseréjével 5% fogyasztás-csökkenést is elérhetünk.

 

Használjunk megfelelő olajat

A gyártó által ajánlott motorolaj használatával 1-2%-kal csökkenthető a fogyasztás.

 

Ablak

Húzzuk fel az ablakokat! Ha nyitott ablakkal haladunk, azzal lassítjuk az autót. Ez általában nagyobb gázadást eredményez, és így több üzemanyag fogy. Ehelyett a levegő áramoltatásához használjuk a belső ventilátort (ne a légkondicionálót!). 

 

Csináld magad!

Egy autón vannak rendszeres, elkerülhetetlen "szerelési" munkálatok, mint az olaj és hűtővízcsere, a téli-nyári gumicsere stb... Ezeket egyszeri tanulás után magunk is elsajátíthatjuk, és ha nem jövünk zavarba attól, hogy olajos lesz a kezünk, máris nem kell ezekért az apróságokért is szervízbe mennünk, hogy óradíjért, de legalábbis valami kis jattért más csinálja meg helyettünk.

 

Tankoljunk olcsóbban - de csak óvatosan!

Népszerű portál a holtankoljak.hu, olyannyira, hogy a híradó is erre a portálra hivatkozik sokszor, ha benzinárakról beszél. Kiderülhet belőle, hogy megszokott kutunkhoz közel akár találhatunk jóval olcsóbb helyet is. De csak óvatosan! Ésszerűtlenül sokat már ne autózzunk azért, hogy 2 Ft-tal olcsóbban tankolhassunk, ahogy sokan megteszik – teljesen feleslegesen, mert a pluszban megtett útvonalon kb. el is vesztették, amit megspóroltak. Inkább nézzük végig az árakat azon az útvonalon, amelyen amúgy is haladni fogunk, és így válasszuk ki a legalkalmasabbat.

 

Biztos, hogy prémium üzemanyagra van szükségünk?

Nem sok embert ismerek, aki a 20-30 Ft-tal drágább prémium üzemanyagokat preferálja, de mivel nem szüntetik be a forgalmazásukat, arra következtetek, hogy mégis jó páran élnek ezzel a lehetőséggel, hisz használatuk esetén számos előnyt ígérnek a kutak. Tökéletesebb égést, kevesebb lerakódást, hosszabb élettartamot, kisebb fogyasztást, finomabb működést és nagyobb teljesítményt. Ám egy átlagos körülmények között használt motor nem használja ki mindezeket teljes mértékben. Felhasználók (interneten olvasott) elmondásai alapján érezhetünk némi különbséget és előfordulhat néhány százalékkal magasabb teljesítmény, de az árkülönbség egyáltalán nem biztos, hogy megéri. Inkább éljünk a fentebb leírt lehetőségekkel a jobb teljesítmény elérése érdekében.

 

Telekocsi

- Kocsival járunk melóba? Ránk mennyire jellemző, hogy csak egyedül ülve utazva használunk el rengeteg energiát és benzint, hogy megmozgassunk kb. 1 tonna vasat? Ha jellemző, akkor érdemes elgondolkodnunk egy nem túl kényelmes, de hosszú távon éppen annyira költséghatékony módszeren, a telekocsin. Néhány szomszéd is arra megy, mint mi? Mi lenne, ha megbeszélnénk, hogy felváltva visszük el egymást egy darabon? Jóval kényelmetlenebb, mint saját kocsival menni, de két-háromszor tovább tarthat ki egy tank benzinünk.

- Vidékre / más településre mennénk? Regisztráljunk és nézzünk szét a www.oszkar.com vagy a www.telekocsi.eu oldalakon. Ha mi biztosan kocsival megyünk, akkor vegyünk fel utasokat, akik beszállnak a költségekbe. Ha pedig nem lényeges a kocsi és a pontos indulás/érkezés, legyünk utasok, társuljunk be más mellé, és fizessük az útiköltségnek csak a töredék részét.